Kategoriarkiv: Verden

Et gram mindre?

Miljøministeriet har lanceret kampagnen 1 ton mindre, men desværre er der noget der tyder på, at resultatet ikke skal opgøres i ton, men derimod i gram.

Målet med kampagnen er reelt nok, at få reduceret udledningen af CO2, men i praksis bliver det ikke til noget. Det skyldes kvoteprincippet som gør, at mindre udledning fra f.eks. kraftvarmeværkerne som følge af besparelser på opvarmingen medfører at der bliver flere kvoter til andre former for udledning.

Kampagnen kan måske være med til at øge opmærksomheden på problematikken, og kan givetvis også være med til at spare penge for den enkelte. Man kan så håbe, at de sparede penge vil blive brugt til at købe CO2-kvoter, så kampagnen kan få reel effekt.

Om natfilm og liv

NatFilm-festivalen er i fuld gang, og jeg er efterhånden nået mere end halvvejs gennem mit program for i år — det er dog langt fra så omfattende som Emmes.

Søndag aften bød på den jævnt sjove A ticket to outer space [imdb], som er en fransk pendant til Hot Shots, og mandag aften var det tid til den noget mere afdæmpede Gardens in Autumn [imdb], som efter sigende skulle have politiske undertoner, men mere fremstod som et fint lille karakterstudie.

I går var der dobbelt op på programmet, som blev indledt med A Flock of Dodos [imdb]. Filmen tager tilsyneladende intelligent design under knap så kærlig behandling, men ifølge instruktøren Randy Olson, som var tilstede under visningen, var det i lige så høj grad evolutionisternes manglende kommunikationsevner der var fokus på.

Det sidste var der da også god grund til at tænke nærmere over, men desværre forblev pointen det sædvanlige “korte og simple budskaber overtrumfer komplekse fakta” — udover et halvhjertet forsøg på at finde en pendant til Gerald Graffs udtryk “Teach the Controversy” blev der ikke anvist løsninger eller løsningsmuligheder. Det kan man normalt heller ikke forlange, men når nu det var en central del af vinklen i filmen, får man ikke noget nyt med hjem af kun at blive præsenteret for den samme generelle problemstilling endnu en gang.

Som forventet var der dog flere generelt skræmmende og tankevækkende elementer i filmen, f.eks. er strategien bag intelligent design uden tvivl at få etableret en glidebane der kan bane vejen for at få religion ind i videnskaben, og taktikken med at udfylde hullerne i evolutionsteorien — de steder hvor udviklingen ikke endnu er soleklar — giver grobund for konflikter mellem religion og realitet. Den taktik kan dog også give bagslag, for når hullerne i vores viden efterhånden bliver udfyldt af videnskaben — som det f.eks. er ved at ske med øjets udvikling — forsvinder også muligheden for at udfylde dem med religiøst opspind. Intelligent design har allerede tabt væsentlige retssager i USA, og med lidt held går der ikke mange år før bevægelsen går i sig selv igen.

Efter visningen var der lagt op til debat med instruktøren, en ordstyrer fra DR og en modstander der skulle forsvare intelligent design. Debatten blev dog aldrig rigtig interessant, ikke mindst fordi det meste kom til at handle om Haeckel og hans gamle fosterudviklingstegninger, og om hvorvidt de i dag bliver brugt til at understøtte undervisning i evolution eller blot til at illustrere udviklingen indenfor evolutionsteori. Lidt underholdning blev det dog til, da en af de andre biografgæster begyndte at introducere UFO-religionen Raëlisme som forklaringsmodel…

Randy Olson fortalte efterfølgende også en anekdote fra hans interview med Michael Behe, en sekvens der dog ikke var med i filmen: Ifølge instruktøren skulle han på spørgsmålet om, hvorvidt han bekymrede sig om konsekvenserne af hans “indsats” i forhold til folkeskolen have udtalt, at det anså han ikke som noget problem — hans børn gik jo i privatskole…

Bibelsk Evolution

Anden halvdel af gårsdagens program var Ten Canoes [imdb], en rigtig flot film med enkelte paralleler til dagens først programpunkt. Min makker fra kollegietiden gik dog glip af det meste, for en halv time inde i filmen modtog han en SMS (på lydløs) hjemmefra:

Vandet er gået.
Skynd dig hjem.

Resultatet lod ikke vente på sig — her til morgen kom meddelelsen om at det blev en dreng!

Nærmeste lufthavn på findvej.dk

Henne på Findvej-bloggen har Peter Brodersen — manden bag findvej.dk — sidste år skrevet om Minimalisme vs. services, at han er glad for at siden content-mæssigt er skåret ind til benet. Det kan jeg kun give ham ret i — de fleste sucessfulde værktøjer er gode til præcis én ting.

Når det er sagt, vil man jo altid gerne lige have lidt mere, men det er individuelt hvad folk hver især gerne vil have. Det er Peter også inde på, og selvom der i kommentarer gøres opmærksom på, at man ikke behøver ofre kompleksitet på funktionalitet, er der endnu ikke tiltag til flere funktioner på findvej.dk.

Det kan vi så til gengæld selv gøre noget ved — det er ikke kun Google Calendar der kan tilpasses findvej.dk, med GreaseMonkey er det også muligt at tilpasse findvej.dk efter behov.

Der kan tænkes mange interessante integrationer fra og til findvej.dk, men som eksempel er her et userscript der tilføjer et link til min efterhånden lettere bedagede dims til at finde nærmeste lufthavn: findvej-lufthavn.user.js

Lufthavn på findvej.dk

Der er vist ikke nok lufthavne i Danmark til at det er rigtig spændende, men som koncept virker det da, og måske der er nogle derude der hurtigt kan finde på noget sjovere?

PS: Da jeg skruede ovenstående sammen fandt jeg ud af, at det ikke var trivielt at finde koordinaterne for det viste punkt, men det lykkedes mig at hive det ud af linket til den indbyggede KML-generator, og dermed demonstrere endnu et mashup og mulighederne med web 2.0. Det ville dog have været nemmere, hvis findvej.dk havde angivet koordinaterne eksplicit, og hvis også f.eks. kommune- og vejkode havde været tilgængelige for adresser, kunne jeg have genereret et direkte link til Vurderingsfortegnelsen. Jeg ville så have kunnet lave et meshup i web 3.0-stil i stedet for et mashup…

Opdatering: Endnu et link fra findvej.dk — GeoURL: findvej-geourl.user.js:

GeoURL på findvej.dk

Find vej på Google Calendar

Jeg har gennem det sidste års tid været flittig bruger af Google Calendar — det er jævnt praktisk at kunne tilgå sin kalender overalt, omend det dog ikke er helt så nemt fra mobiltelefonen.

Da jeg åbenbart ikke rejser så meget i USA som Google tilsyneladende forventer, har jeg dog ikke meget ud af de links til Google Maps som bliver vist på de forskellige aktiviteter (i den engelsksprogede udgave) — det er sådan cirka kun “Copenhagen” der virker, og den ved jeg godt hvor ligger…

Til gengæld findes der jo en fin dansk pendant til formålet: findvej.dk. Den kender til næsten alle danske adresser, og passer derfor fint ind som erstatning for Google Maps til os der dagligt bevæger os rundt i Danmark fremfor USA, og med en smule fiks-fakserier er det faktisk muligt at foretage udskiftningen.

Det kræver følgende komponenter:

Installeret (hent, klik, klik og klik) i nævnte rækkefølge giver det følgende resultat:

Find Vej


Det virker ganske vist p.t. kun i den engelske udgave af Google Calendar (du kan evt. ændre sproget under “settings”), så næste skridt må være at få det til også at virke med den dansksprogede udgave.

Opdateret: Så virker den også med den dansksprogede udgave, og linkteksten er rettet til “findvej.dk”.

Opdateret: Nu virker den også med lidt mere kreative adresseformater, f.eks. “Store Vega, Enghavevej 40, København V, København*, 1674, Denmark”, se diskussion om last.fm længere nede på siden.

ObKrak: Heller ingen trafik til Krak via dette indlæg.

Magtens arrogance

Tragikomisk, men samtidig endnu et eksempel på de borgerliges forkvaklede indstilling til demokrati, spilleregler og magt:

»Folketinget har aldrig oplyst mig om, at jeg skal betale skat af det. Så I kan rende mig et vist sted. Det var mig der byggede Storebæltsbroen, og det var mig, der byggede Øresundsbroen. Så manglede det da bare, at jeg får transport, når jeg skal til Christiansborg til møde.«

Hensynsløshed

Det var vist godt det var på vejen hjem i går, jeg udfyldte spørgeskemaet fra DSB S-tog, for oplevelsen her til morgen var væsentlig under sædvanlig standard.

Jeg tror jeg krydsede af ved “Acceptabelt” under spørgsmålet om antallet af forsinkelser, men det er faktisk ikke acceptabelt, at togene bliver forsinkede bare fordi der er rimfrost på køreledningerne. Det er trods alt et rimeligt ofte forekommende fænomen på disse breddegrader…

Heldigvis nåede vi et tog som kørte på samme tidspunkt som det vi ellers skulle have været med, men det var kun med nød og næppe — og det skyldes kun i første omgang DSB.

Toget var jo et forsinket et af slagsen, og der var derfor rigtig mange mennesker med, så mange at både kupeerne og indgangspartierne var i brug. Jeg hørte flere gange udtrykket “sild i en tønde” anvendt, og det var ikke helt ved siden af. Selvom der var proppet, var der dog plads nok til alle, men kun fordi vi var nogle der insisterede på at komme med.

Det var jo halvtidligt på dagen, men jeg forstår alligevel ikke hvordan folk kan være så egocentrede, hensynsløse og småtåbelige. Det var som om de alle tænkte: “Nu er jeg kommet med, så er alt OK. Hellere stå her i gangen som en sild i en tønde, end gå ind i kupeen og sætte mig på den ledige plads, så de næste også kan komme med.”

For selvom der var proppet ved dørene, var der faktisk ledige siddepladser, og også plads til en del flere på højkant i kupeerne.

Alligevel insisterede dem ved dørene på at blive stående, og der var først på gentagne opfordring at nogle stykker kunne overtales til at gå ind i kupeerne, resten måtte man presse sig forbi, så både maver og tasker blev fladtrykte som rødspætter. Og da man endelig nåede ind i kupeen kunne man blot konstatere, at der var mere plads lidt længere henne, men alligevel insisterede folk på at blive stående, og at sætte sig ned som nummer tre på et sæde kunne slet ikke komme på tale.

DSB er ofte i skudlinien, jævnligt med rette, men deres passagerer er værre — hvorfor insisterer man på suboptimering i det omfang, er det bare den tidstypiske egoisme?

Metroxpress på nettet

Metroxpress er gået på nettet, men kun i princippet, for reelt er der kun tale om en onlineudgave af papirudgaven — der er ingen mulighed for interaktivitet, når der ses bort fra en godt skjult opfordring til at indsende maksimum 100 ord til debatredaktionen.

Blandt artiklerne i disse dage er ovenikøbet en skræmmende dårlig pseudoartikel om opfyldning på nettet — der omtales begreber som “gigabites”, der er forvirring i forhold til lagringskapacitet og hastighed, og så er der et ubrugeligt citat om teori og praksis:

Teoretisk er der en øvre grænse for nettet og for, hvor meget information serverne kan lagre. Men i praksis har man formået at forøge kapaciteten igen og igen.

Man kan håbe at Metroxpress er blandt dem der først bliver ramt af opfyldningen…

Hvis du har læst hertil og overvejer at skimme artiklen, så drop det. Læs i stedet om forstoppelse hos Luftskibet; Henrik Føhns skriver meget bedre om udfordringerne, også i forhold til konsekvenserne for miljøet. Havde du f.eks. overvejet, at dine flickr-billeder er med til at øge CO2-udslippet i USA?

Berlusconi-Mikkelsen går i aktion

Vi er endnu ikke derhenne, hvor den danske regering kontrollerer medierne fuldstændigt, men Brian Mikkelsen og resten af regeringen har taget mere end første skridt på vejen:

… udenrigsministeren mente at vi ikke burde privatisere TV2 som var fair i Irak dækningen, men snarere DR.

Samtidig har flere medlemmer af regeringen tidligere påstået aldrig at have omtalt personer hos DR, for slet ikke at sige “drømme om” at gøre det:

Spørgsmål:
Har der på regeringsmøder været drøftelser af enkelte medarbejdere i DR, og i givet fald hvilke?

Svar:
Pressefriheden er afgørende i et demokratisk samfund som det danske, og regeringen kunne derfor ikke drømme om at søge at påvirke den redaktionelle linje på et medie som antydet i spørgsmålet.

Det er beskæmmende for demokratiet, og ikke mindre beskæmmende for en regering der påstår at have centrale rettigheder som ytringsfrihed og demokrati som en del af regeringsgrundlaget.