Kategoriarkiv: Nørderier

Blogs hos Politiken

Politiken har nu lanceret deres tidligere omtalte blog-platform på weblog.dk. Indtil videre er det kun interne blogs, men inden længe bliver det muligt for enhver at oprette egen blog.

Det ser godt ud — helt som forventet når nu der bruges WordPress, men lidt spøjst at man bruger ordet “posteringer” til at omtale indlæg. Det er dog naturligvis bedre end at bruge ordet “blogs” til formålet — en blog er jo en samling indlæg. Nåja, og så er der er enkelt “required” i kommentarformularen der er smuttet i oversættelsen et sted.

Mere interessant er det at se, hvordan man tilsyneladende vil håndtere ophavsretten:

Ophavsret: Ophavsretten tilhører Politiken. Netavisens artikler og informationer må ikke elektronisk kopieres eller indekseres uden tilladelse. Materialet må ikke bruges og distribueres i kommercielt øjemed.

Det er den samme formulering der bruges på politiken.dk, men da det står på alle siderne på weblog.dk, må det antages også at gælde der. I forhold til feeds osv. kan det være problematisk, men jeg vil ikke selv oprette en weblog på de betingelser — jeg vil selv have lov til at bestemme hvilke evt. begrænsninger der skal være, og under ingen omstændigheder kan det være Politiken der har ophavsretten.

Den nye platform er blevet lanceret på domænet weblog.dk, som Overskrifts underskrift har en fin lille anekdote om. I den forbindelse kan jeg ikke lade være med at henvise til Thomas Froms analyse af udviklingen fra weblog til blog, specielt fordi jeg selv har domænet blog.dk (som kunne trænge til en designmæssig overhaling eller en ny ejer)…

Hack et leksikon med det semantiske web

For ikke særlig lang tid siden blev DBpedia frigivet til offentligheden, så det nu er muligt for alle at stille komplekse spørgsmål om data i Wikipedia. Det gør det muligt at få svar som man ellers ikke vil kunne finde ved almindelig fritekstsøgning a la Google.

DBpedia bygger på RDF, som udover at være en del af det semantiske web — hvad det så end er, måske web 3.0? — udmærker sig ved at være en simpel, grænsende til det smukke, datamodel, som man kan forespørge på ved hjælp af SPARQL.

Det smukke element er måske det matematikeren Claus Dahl faldet over, i hvert fald forsøger vi os nu med et joint-venture for at se hvad man kan få ud af DBpedia og dermed Wikipedia med RDF og SPARQL: DBPedia hack-aften?

Meld dig til, husk din bærbare, og lad os sammen se hvad der kan komme ud af en aften på ITU i selskab med en ordentlig bunke tripler

Nærmeste lufthavn på findvej.dk

Henne på Findvej-bloggen har Peter Brodersen — manden bag findvej.dk — sidste år skrevet om Minimalisme vs. services, at han er glad for at siden content-mæssigt er skåret ind til benet. Det kan jeg kun give ham ret i — de fleste sucessfulde værktøjer er gode til præcis én ting.

Når det er sagt, vil man jo altid gerne lige have lidt mere, men det er individuelt hvad folk hver især gerne vil have. Det er Peter også inde på, og selvom der i kommentarer gøres opmærksom på, at man ikke behøver ofre kompleksitet på funktionalitet, er der endnu ikke tiltag til flere funktioner på findvej.dk.

Det kan vi så til gengæld selv gøre noget ved — det er ikke kun Google Calendar der kan tilpasses findvej.dk, med GreaseMonkey er det også muligt at tilpasse findvej.dk efter behov.

Der kan tænkes mange interessante integrationer fra og til findvej.dk, men som eksempel er her et userscript der tilføjer et link til min efterhånden lettere bedagede dims til at finde nærmeste lufthavn: findvej-lufthavn.user.js

Lufthavn på findvej.dk

Der er vist ikke nok lufthavne i Danmark til at det er rigtig spændende, men som koncept virker det da, og måske der er nogle derude der hurtigt kan finde på noget sjovere?

PS: Da jeg skruede ovenstående sammen fandt jeg ud af, at det ikke var trivielt at finde koordinaterne for det viste punkt, men det lykkedes mig at hive det ud af linket til den indbyggede KML-generator, og dermed demonstrere endnu et mashup og mulighederne med web 2.0. Det ville dog have været nemmere, hvis findvej.dk havde angivet koordinaterne eksplicit, og hvis også f.eks. kommune- og vejkode havde været tilgængelige for adresser, kunne jeg have genereret et direkte link til Vurderingsfortegnelsen. Jeg ville så have kunnet lave et meshup i web 3.0-stil i stedet for et mashup…

Opdatering: Endnu et link fra findvej.dk — GeoURL: findvej-geourl.user.js:

GeoURL på findvej.dk

Find vej på Google Calendar

Jeg har gennem det sidste års tid været flittig bruger af Google Calendar — det er jævnt praktisk at kunne tilgå sin kalender overalt, omend det dog ikke er helt så nemt fra mobiltelefonen.

Da jeg åbenbart ikke rejser så meget i USA som Google tilsyneladende forventer, har jeg dog ikke meget ud af de links til Google Maps som bliver vist på de forskellige aktiviteter (i den engelsksprogede udgave) — det er sådan cirka kun “Copenhagen” der virker, og den ved jeg godt hvor ligger…

Til gengæld findes der jo en fin dansk pendant til formålet: findvej.dk. Den kender til næsten alle danske adresser, og passer derfor fint ind som erstatning for Google Maps til os der dagligt bevæger os rundt i Danmark fremfor USA, og med en smule fiks-fakserier er det faktisk muligt at foretage udskiftningen.

Det kræver følgende komponenter:

Installeret (hent, klik, klik og klik) i nævnte rækkefølge giver det følgende resultat:

Find Vej


Det virker ganske vist p.t. kun i den engelske udgave af Google Calendar (du kan evt. ændre sproget under “settings”), så næste skridt må være at få det til også at virke med den dansksprogede udgave.

Opdateret: Så virker den også med den dansksprogede udgave, og linkteksten er rettet til “findvej.dk”.

Opdateret: Nu virker den også med lidt mere kreative adresseformater, f.eks. “Store Vega, Enghavevej 40, København V, København*, 1674, Denmark”, se diskussion om last.fm længere nede på siden.

ObKrak: Heller ingen trafik til Krak via dette indlæg.

Metroxpress på nettet

Metroxpress er gået på nettet, men kun i princippet, for reelt er der kun tale om en onlineudgave af papirudgaven — der er ingen mulighed for interaktivitet, når der ses bort fra en godt skjult opfordring til at indsende maksimum 100 ord til debatredaktionen.

Blandt artiklerne i disse dage er ovenikøbet en skræmmende dårlig pseudoartikel om opfyldning på nettet — der omtales begreber som “gigabites”, der er forvirring i forhold til lagringskapacitet og hastighed, og så er der et ubrugeligt citat om teori og praksis:

Teoretisk er der en øvre grænse for nettet og for, hvor meget information serverne kan lagre. Men i praksis har man formået at forøge kapaciteten igen og igen.

Man kan håbe at Metroxpress er blandt dem der først bliver ramt af opfyldningen…

Hvis du har læst hertil og overvejer at skimme artiklen, så drop det. Læs i stedet om forstoppelse hos Luftskibet; Henrik Føhns skriver meget bedre om udfordringerne, også i forhold til konsekvenserne for miljøet. Havde du f.eks. overvejet, at dine flickr-billeder er med til at øge CO2-udslippet i USA?

Muerto Fride

Titlen på dette indlæg er også navnet på min avatar i Second Life.

Det skulle jo lige prøves, det der Liv 2.0, men jeg er ikke voldsomt imponeret. På den anden side har heller aldrig været til FPS, og jeg tror der er nemmere og bedre måder at kommunikere på.

Nå ja, så har jeg nok heller ikke tålmodigheden til at lege på det niveau — selvom det da var meget skægt at kigge forbi Ungdomshusets nye virtuelle lokation:

Jagtvej 2.0

Sørgeligt at det tilsyneladende kun er i en virtuel verden det kan lade sig gøre at opretholde en alternativ kultur (se også Dronnings Jagtvej)…

Den sorte plet ved siden af skiltet er vist nok min avatar, jeg synes ikke rigtig den ligner den jeg valgte…

Køb varm luft!

Jeg har været på indkøb, for det er nu muligt nemt at købe en CO2-kvote, som så ikke længere vil være tilgængelig på markedet:

Køb selv ind på CO2Quota.org — dermed vil prisen stige for dem der vil betale sig fra at forurene frem for at spare på udledningen. Lad markedet lære hvordan også miljøhensyn er en del af produktionsprisen.

PS: Glem ikke selv at tænke over hvad du kan gøre for at nedbringe CO2-udslippet — det er ikke tanken at man skal købe aflad…