Kategoriarkiv: Bolig

Kvalitet?

Det kan være vi stiller for høje krav, men det forekommer mig, at en stor del håndværkere leverer for dårlig kvalitet.

Nogle observationer:

  • Som jeg tidligere har beskrevet, dukkede Glenn fra GrcByg2Tal aldrig op og svarede ikke henvendelser.
  • Formentlig leverede AnneGrete fra Kirke Hyllinge teknisk set det hun skulle, maling af loft og opsætning samt reparation af stuk, men det var ikke perfektionismen der plagede — resultatet omfattede bl.a. adskillige helligdage, stuk der ikke passede, og stuk der ikke var sat ordentligt op.
  • VVS’eren — som ellers var blevet anbefalet — skulle reparere to radiatorer: Ingen af dem virker endnu.
  • Gulvfolkene var ikke lige grundige i rundt i kanterne, kakkelovnspladen var delvis tilsprøjtet med pigment, og der var et par steder hvor både pigmentering og lak tilsyneladende var blevet skrabet af gulvet efterfølgende.
  • Dørene vi har bestilt bliver tilsyneladende forsinket, dog ikke så meget som det oprindeligt var stillet i udsigt…
  • Vores såkaldte totalentrepenør til projekt “varmeregning” var totalkikset — leverede ikke en totalentreprise, men agerede i stedet som kontaktformidler, og kunne i øvrigt ikke vejlede i forhold til løsninger som ellers påstået. Desuden blev Ventilationskanalerne sat skævt op, og med kvartfærdig finish ved hullerne i væggene.
  • Jordvarmeprojektet er en historie for sig selv…

Der er dog også et par enkelte der trække i den rigtige retning:

  • Tømreren Ronnie fra Nørrebro lavede præcis det han skulle, til en fair pris, selv når hans bil blev stjålet.
  • Skorstensfejeren kom forbi så hurtigt det kunne lade sig gøre, og lod uden problemer besøget træde i stedet for det sædvanlige kontrolbesøg.

Har vi bare været uheldige, eller er det virkelig nødvendigt at udpensle, at man gerne vil have gjort arbejdet ordentligt?

Jordvarmelogistik

Siden foråret har vi arbejdet på at få installeret jordvarme på parcellen — mest af hensyn til klima og miljø, men også fordi der er god økonomi i det, i hvert fald på sigt. Ganske vist foregår opvarmningen p.t. med naturgas, ikke med oliefyr, men alligevel: Fremover vil eventuel CO2-udledning udelukkende foregå centralt på elværkerne, og i takt med forbedringer på dem — og mere miljøvenlig produktion af el i det hele taget — bliver udslippet reduceret uden vi behøver røre en finger. Samtidig er selve varmen jo gratis, det er udelukkende driften af varmepumpen der koster, og det betyder en årlig besparelse i omegnen af kr. 10.000.

Det er dog ikke noget nemt projekt at skifte varmekilde, der er temmelig mange aktiviteter der skal koordineres:

  • Omlægning fra enkeltstrenget til dobbeltstrenget radiatorsystem.
  • El-installationer — sådan en varmepumpe skal have 3 faser.
  • Opsætning af ventilationskanaler til energiudvinding fra fugtig luft i kælder og bad.
  • Nedgravning af slanger med kølemiddel i haven.
  • Opsætning og indkøring af selve varmepumpen.
  • Nedtagning af naturgasleverance.

På nuværende tidspunkt ligner vores have og kælder noget der er blevet ramt af en mindre terrorhandling, og huset har i den forgangne uge været hjemsøgt af adskillige forskellige håndværkere og leverandører. Det hele skulle gerne kulminere på tirsdag, hvor varmepumpen ankommer, og naturgasfyret bliver lukket ned og koblet fra.

Foreløbig krydser vi stadig fingre for at det lykkes, vi føler os endnu ikke sikre på at det går glat — det er ikke nemt at koordinere så mange forskellige aktiviteter og leverandører, og slet ikke i disse for vort land så gode tider, hvor håndværkerne har nok at se til, og derfor er svære at få til at ringe tilbage, lave aftaler med og få til at overholde indgåede aftaler. Når man så samtidig skal have flere af dem til at dukke op på indbyrdes afhængige tidspunkter, er der tale om en udfordring af dimensioner…

Sol ønskes

Politiken skriver at Regnen vælter ned over Sydsverige, og at Sjælland står under vand.

Det kan jeg bekræfte, i hvert fald med en lokal observation: Kælderen.

Det har altså vist sig at være en god idé at jeg klodsede server og UPS lidt op, for selvom papkasser mv. er godt gennemblødte, er der reelt ikke noget af værdi der har taget skade — endnu. Heldigvis havde de tidligere ejere efterladt en 12-volts springvandspumpe, så med lidt ekstra installationsrør a la Storm P. lykkedes det at få det meste af vandet væk, resten er nu overladt til gamle aviser.

Jordbærrene er også begyndt at rådne, så jeg vil følge landmændenes eksempel og kigge længselsfuldt efter sol og tørvejr

Fullrate, kapitel 6

Hvis du læser dette, er overflytningen fra Webspeed til Fullrate gået godt.

Jeg havde forberedt mig med bl.a. nedsættelse af TTL på DNS, og havde egentlig planlagt noget smart overgangsgøgl, men da Webspeed-forbindelsen pludselig gik ned på en højhellig søndag, var det oplagt at gå i aktion uden sikkerhedsnet.

Der skulle dog lige trækkes et ekstra kabel, udskiftes et par stik, og ændres på portopsætning, rutetabeller og netværkstopologi, men efter en lille time var der hul igennem både indefra og udefra. Det var så først på dette tidspunkt jeg fik opdateret DNS, men et par timers nedetid går vel nok.

Bortset fra en død dns2 har Fullrate i øvrigt virket upåklageligt de seneste uger, i hvert fald i følge mit overvågningssystem. Det må gerne fortsætte…

Fullrate, kapitel 5

Jeg fik hentet den nye router fra Fullrate på posthuset i torsdags, og efter lidt roderi har har forbindelsen fungeret upåklageligt (naturligvis med en afbrydelse i forbindelse med selve udskiftningen):

Fullrate-forbindelse

Udskiftningen faldt sammen med en ændring på centralen, så jeg har også fået ny IP-adresse, men da jeg jo ikke har opdateret DNS endnu, gav det ikke problemer. Til gengæld skal jeg nu finde ud af hvordan jeg migrerer over på den nye forbindelse med minimal nedetid, for serveren i kælderen skal jo ikke gerne stå ubenyttet hen.

Foreløbig har jeg sat TTL på DNS ned til en time, men jeg overvejer om det kan lade sig gøre at sætte et ekstra netkort i serveren eller måske sætte en midlertidig proxy op foran den, men jeg ender nok med bare at skifte DNS og så satse på at virker — alternativet vil nok være for meget besvær for stort set ingenting. Til gengæld tror jeg at jeg sætter en maskine op til at svare på den gamle forbindelse med en venlig meddelelse…

Nu skal den gamle router returneres, og heldigvis fulgte der en returpakkeseddel med den nye router, så det koster kun et besøg på posthuset.

Det er god service, som stemmer fint overens med det generelle indtryk af Fullrate. Som Joachim påpegede i en kommentar udviser de godt købmandsskab, også i forbindelse med den faktiske båndbredde der skal betales for.

Det sidste er de ellers tilsyneladende blevet hængt ud for i Ekstra-bladet, men på Fullblog skriver de hvordan det faktisk forholder sig — bortset fra nogle tekniske problemer kommer man kun til at betale for det man får.

Fullrate, kapitel 4

Så er der gode nyheder!

Her til morgen blev jeg igen ringet op af medarbejderen fra Fullrate. Han kunne fortælle, at han sammen med et par teknikere havde set nærmere på min linie i går eftermiddags. De havde fundet og rettet en fejl, og håbede at det ville have en effekt.

Det kunne jeg heldigvis bekræfte — siden i går eftermiddag omkring kl. 17 (hvor de også havde prøvet at ringe) har der været hul igennem konstant:

Fullrate-forbindelsen oppe!

Desværre er den nye router allerede afsendt, og af hensyn til registreringen i deres system bliver jeg nødt til at hente den på posthuset og bytte den gamle ud, men hvis det er prisen for en velfungerende forbindelse tager jeg det med.

Nu mangler jeg bare at få hul igennem den anden vej, altså udefra, så jeg kan få flyttet serveren over på den nye forbindelse og komme af med den gamle. Indtil videre har jeg ikke haft held med det, men det skyldes muligvis mine egne roderier med routetabeller, så jeg tror jeg vil vente på den nye router og feje for egen dør inden jeg melder fejl…

Fullrate, kapitel 2

Der er nu gået en uge siden vi fik oprettet abonnement hos Fullrate.

Som jeg skrev i mandags betyder det dog ikke at vi har fået forbindelse…

Telefonen virker fortsat fint, og lejlighedsvis er der da også hul igennem, som det kan ses af nedenstående graf der viser, om der var forbindelse i løbet af dagen i går:

Fullrate-forbindelse 8. februar

Der er sendt mails frem og tilbage mellem Fullrates support og mig, men lige lidt har det hjulpet. Der er heller ikke noget der tyder på at de rent faktisk foretager sig noget, for det meste bliver der bare stillet alibispørgsmål: “Virker telefonen stadig?” eller “Næste gang I oplever udfald…”.

Til gengæld virker deres opkrævningssystem upåklageligt, jeg er allerede blevet opkrævet anden gang…

Fullrate, kapitel 1

Vi har fået Fullrate derhjemme. Næsten.

Det har taget sin tid, for den første bestilling blev annulleret fordi Tele2 ikke havde fået ryddet op efter deres mislykkede forsøg på at flytte vores forbindelse sidste vinter (spørg ikke).

Anden gang var tilsyneladende lykkens gang, IP-telefoni og 2M/512k for kr. 299,- blev tilføjet ekstra uploadhastighed så det blev til 2M/1M for 329,- og netop som der blev åbnet lancerede de en kampagne så det blev til 5M/1M for samme pris.

Problemet er bare, at det kun er telefonen der virker. Næsten.

Det er lykkedes at få hul igennem, men kun sporadisk:

Fullrate ping

Det er næsten som om der er en bro der går op med jævne mellemrum — den der internetmotorvej krydser åbenbart en kanal el. lign. på vej til mig…

Jeg har skrevet til deres tekniske support i fredags men endnu ikke hørt noget. De må gerne til at rubbe neglene, for jeg har egentlig ikke tænkt mig at betale for noget jeg ikke får (og pengene blev jo trukket et stykke tid før “forbindelsen” blev leveret).

Hvis ikke det var så tragisk, at jeg endnu aldrig har fået leveret en teleforbindelse der virkede, er det lige før det er komisk. Næsten.