Gamle Ole

Sidste uges mest omtalte undersøgelse var uden tvivl Cisions liste og kort over den danske blåkosfære, hvor nærværende blog blev udnævnt som nummer 90…

Man kan mene meget om den slags undersøgelser, og det er der da også en del der gør, specielt ovre hos Joachim er der gang i diskussionerne. Søren er gået lidt tættere på tallene og sammenligner med både Technorati og Google, og plok har lavet sin egen ego-undersøgelse.

Det meste interessante i undersøgelsen er dog, at man har kortlagt hvordan de forskellige blogs er forbundne, og hvilke emner de hver især primært beskæftiger sig med. På selve listen over top-99 er der for hver blog anført et primært emneområde, og der er jeg anført under “Politik”. Det er da også et emne jeg jævnligt skriver om, men kortet afslører at jeg i virkeligheden hører til under “Medier, reklamer og blogosfæren”, lige i nærheden af Jesper, Line og Trine-Maria samt WordPress:

Blogkort

Endnu en gang fortæller et billede mere end tusind ord…

4 tanker om “Gamle Ole

  1. I denne uge (19/9)har Esben Norrbom på Kommunikationsforum skrevet om det “Top 100 blogs flopper

    Men han har totalt overset den lange og konstruktive debat der fandt sted hos Joachim mellem bloggere og Cision som deltagere. Samt min undersøgelse bliver heller ikke nævnt i Esben artikel. Godt nok er min undersøgelse heller ikke perfekt og det endelig svar på målinger af blogosfæren.

    Jeg sidder og tænker om måske ikke “Tag clouds” kunne give et lidt mere præcis billede af hvad en given blog handler om? – sådan være lidt med som en faktor – ikke helt perfekt da ikke alle benytter tags

  2. Enig, tagging kan bestemt bruges til emneinddeling, selvom der naturligvis er en indbygget svaghed i den decentrale styring (som dog også er en af styrkerne) — en “undersøgelse” og sammenligning med intuitive kategorier kunne være interessant.

    Til gengæld er jeg ikke sikker på, hvor meget tags bliver brugt i praksis, selvom microformats osv. sikkert vil hjælpe anvendelsen på vej. Der bliver genereret mange tags, men hvor mange bruger dem og de tilhørende tag clouds? Jeg tror man skal skubbe brugen et niveau op, så man som læser automatisk bliver præsenteret for “relevante resultater”…

  3. Måske også nogle automatiske værktøjer der analyser ordfordelinger (minus alle stop ord og almindelige termer i sproget, har, jeg, læser, osv) i artikler kunne inddrages til bestemelse af en given blogs emne – Zipf’s lov kom lige ind i tankerne :-) men der findes også andre antagelser som bruges i informationsvidenskaben fx, Bradfords lov og Lotkas lov.

    Der er nok materiale til en ph.d i at lave analyser af blogosfæren.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *